3.3 Prada video elemzése
A Prada kisvideok sokaságával rendelkezik különböző
kísérletekben. A repertoár korántsem annyira fűzhető fel egy hangulatra, mint
például a Chanel esetében. 2008-ban megjelent Trembled Blossoms címen futó
animációs kisfilm, ami egy egészen újfajta felfogását képviselte a
reklámozásnak. De azóta találkozhattunk már Daria Werboy közreműködésével
készült klasszikusabb hangulattal, vagy egészen egyszerű parfümreklámmal is
Lara Stone kíséretében. Nem is beszélve a 2009-es L’Eau Ambrée illat képileg
szép, bár nem éppen tartalmas reklámjáról.
A
tartalmas videók tekintetében egyébként sem bővelkedik a márka, a 2010 őszi/
téli férfiviselet kampányaként készült, First Spring című kisfilm viszont egy
gyönyörű kivétel. A kortárs kínai filmrendező, Yang Fudong rendezésében készült
kilenc perces kisvideo kétségkívül művészeti alkotás.
A fekete-fehér film semmilyen tekintetben nem
klasszikus. Címe First Spring, ami
kínai szempontból szimbólikus értékű, hiszen úgy tartják az év termése a
tavaszi kezdéstől függ. A Sanghaiban játszódó történet két szálon halad, amely
összeér. Egyrészről két európai férfi álomszerű látogatását meséli el a kínai
városban. Másrészt feltűnik egy kínai pár is, akik látszólag Európából tértek
haza abba a városba, ahol megállt az idő. Mindkét látogató fél sétája során
találkozik helyiekkel, különböző korú és társadalmi rétegű emberekkel, akik
szokott dolgaikat végzik az idő lassú folyásában. Az utolsó jelenetekben már
egy szobában ülnek és egy asztalnál esznek az utazók. Az egész történet során
egy szó sem hangzik el. A kissé tragikus érzést keltő zene alatt a jelenetekben
meglepő szürreális képek bontják meg időnként a cselekményt: fekete esernyőkkel
az ég felé szálló és a villanypóznákon egyensúlyozó férfiak.
A film a keleti rendezésekre jellemző lassú,
hosszú jelenetekkel teletűzdelt. Azonban filmes szempontból nem, viszont
vizuális szempontból érdekelt vagyok elemezni a videot. Képileg szemet
gyönyörködtető, letisztult munkáról van szó. Stylingban ugyanennyire jellemező
az összhang, különösképp, hogy a Prada ruhák a kínai népviselettel olyan
nagyszerűen vannak egy képbe emelve, hogy érzékeltetik ugyan a kultúrális
különbséget, de mégsem arra fókuszálunk. Ebben nyilván nagy szerepe van annak
is, hogy nem színes filmről beszélünk. A monumentális üres és szürke épületek
és utcák nyomasztó látványát ellensúlyozzák a részletgazdag, finom jelenetek,
amelyek egy-egy ruha és szobabelső elemeire koncentrálnak. Az egész igazán lágy
és finom, mégsem mondanám, hogy a Prada kollekció darabjai megragadták volna a
figyelmem. Milyen vonatkozásban tölti be így a reklám funkcióját? Nem gondolom,
hogy ez a film a nagyközönségnek szánt népszerűsítő kampány lenne. Sokkal
inkább ahhoz az értelmiségi szűk réteghez, akik a Prada vásárlóközönségének egy
részét képezik, és akiknek a kezdetektől fogva szólt a márka. Az utazó elit.
Másik célzott közönség a keleti vásárlók, akik mint tudjuk igen jelentős
hányadát alkotják a nagy európai márkák vevőkörének.
Tovább
szűkíti a kört, hogy a férfi kollekció reklámozásáról van szó, ami ugyan
szintén erős bázisa a márkának, mégis tudjuk egy sokkal kisebb vásárló réteget
érint. Szintén lényeges kérdés, hogy a brandnek nem is állt szándékában
mindenkihez és minden csatornán eljuttatni az új kampányvideot. Kezdetekben
kizárólag a Prada honlapján volt elérhető, online formában.
A Prada szerintem igencsak
igyekszik kielégíteni a potenciális vevők minden igényét. Hiszen a triviálisan
egyszerű, könnyen eladható reklámok és az egy-egy magas színvonalú kampányvideo
között mindenki megtalálhatja, amit magához legközelebb érez. Ugyanakkor
fenntartja magáról azt a képet, amely kollekcióira is oly jellemző, ez pedig az
állandó kísérletezés és játékosság.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése