Megint eltelt egy hét, újra csütörtök. Egy kis nosztalgia mára, ezúttal a Chanel híres, 2009-ben Audrey Tautou-val készített Éjszakai vonat című divatvideójárül olvashattok, jövőhéten pedig a Prada First Pring című rendhagyó kisfilmjével várlak titeket!
3.2 Chanel
video elemzése
A Chanel divatház a kezdetek óta
jelen van a filmes szakmában és valamilyen formában mindig kapcsolódik ahhoz.
Világhírű illatának, a Chanel No. 5-nak arcai is mindig olyan neves színésznők
voltak, mint Marilyn Monroe, Catherine Deneuve, Nicole Kidman, Keira Knightly,
Audrey Tautou, hogy csak néhányat említsek.
Én is egy, a
híres parfümhöz kapcsolódó videot
választottam elemzésem tárgyanak. Egyrészről azt hiszem a márkához tartozó
kisfilmek legtöbbje a parfümhöz kötődik. Valószínűleg ok-okozati viszonyban áll
ez azzal, hogy -állíthatom talán- a Chanel No.5 a világ legismertebb és
legkeresettebb illata. Másrészről pedig példásan egy olyan munkáról van szó,
melyben a filmes szakma egyéniségei nélkül nem jöhetett volna létre egy ilyen
profi alkotás.
A 2009. május
5-én debütáló Chanel reklámfilm főszereplőjére Audrey Tautou mellett döntöttek.
A francia színésznőre nem véletlen esett a választás, hiszen nem sokkal azelőtt
mutatták be Coco Chanel életéről szóló filmet, melynek főszereplője úgyszint
Audrey volt. Ilyen tekintetben talán, úgy is felfoghatjuk, mint marketing
fogást.
Szintén a
filmes szakmából ismert a francia rendező, Jean Pierre Jeunet, aki nem első
ízben dolgozott együtt a színésznővel.
Három hetes
munka eredményeképp született meg a ,,Train de Nuit” az Éjszakai vonat című
alkotás. A kisfilm hosszabb verziója közel két és fél perces, a rövidebb pedig
egy egy perces változat.
Chanel No.5 Audrey Tautou-val
Audrey felugrik
a párizsi pályaudvarról éppen kigördülő Orient Expressre, így indul a történet.
Első benyomásra egy régi korok hangulatát idéző, klasszikus történet várható. A
színésznő letisztult bordó blúza, magas derekú, A-vonalú szürke szoknyája és a
régi filmeket idéző, elengedhetetlen kalauz sípszó erre enged következtetni. A
könnyed nyári reggelből gyors váltással már a kora este hangulatába kerülünk,
abba a vagonba, ahol a történet folytatódik. A szerelmi szálat előrevetítő
férfi megjelenik. Mindkét szereplő öltözete letisztult eleganciát képvisel. A
férfi egész teste fedett, míg a színésznő ruhája a váll, dekoltázs, nyak részét
teljesen meztelenül hagyva utal az illatra. A képkockák során egyre
egyértelműbb az az arany ragyogású színtónus, mely azt az érzetet kelti, mintha
a parfüm fátyolán kersztül látnánk. Ez az érzés a történet végéig fennmarad,
különösen az éjszakai jelenetek tekintetében. A színek és a testkommunikáció
nagyon erősen érzékelteti a parfüm jelenlétét. Legdirektebb, de talán a
legszebb jelenete a filmnek, amikor a hálóba bevilágító hold fénye a parfümös
üveg nagyított árnyát a falra veti. A férfi és a nő találkozása is illúzió
szerű. Romantikus, de be nem teljesülő.
A video
harmadik, és egyben utolsó periódusa Isztambulban játszódik. Festői szépségű
képek váltják egymást. A kezdő szakaszhoz hasonlóan kicsit élénkebb, de
természetes színekkel és fényekkel. A történet visszaér a kiinduló pontjára,
egy pályaudvarra, ahol a szerelmi szál beteljesül. Az utolsó képkockán Audrey
Tautou klasszikus szabású, fekete ruhájában olvad bele a Chanel emblémába.
A kisfilm
remekül felépített és kivitelezett. A kiindulópont, az utazás és a szerelmi
szál elvéthetetlen és mondhatni egyszerű fogás, hiszen könnyen értelmezhető és
kezelhető, mindenkire vonatkozik. A video bravúrja szerintem az alkotás
technikájában nyilvánul meg. A képek tisztasága, a fény effektusok, a kamera
állások kölcsönöznek egy olyan egyedi hangulatot, ami vonzza a tekintetet.
Minél többször és alaposabban néztem meg a videot, annál több apró tökéletes
részletre lettem figyelmes. Képi világban egy nagyon összehangolt munkáról van
szó. Ilyen értelemben művészi (talán filmművészi) alkotásról beszélünk. Másik
megközelítésből viszont ugyanannyira reklámfogásról is. Időtartamához képest
egy elég nagy költségvetésű munka, ami meg kell, hogy térüljön. A márkanév már
eleve feltételezi a figyelmet, de nem lehet véletlen, hogy egy híres színésznő
és egy ismert rendező is helyet kapott a munkában. Minél több az ilyen stabil
pont, annál biztosabbak lehetünk a reklám sikerében.
A video
tökéletesen átadja azt az életérzést, mellyel a potenciális vásárlók
azonosulhatnak. Luxus elegancia és kifinomult ízlés. Ezzel meg is határozta azt
a vásárló közönséget, akihez szólni kíván.
Azt gondolom a
Chanel divatház eszméjében hű maradt a kezdetekhez, Karl Lagerfeld és csapata
pedig olyan kombinációját alkalmazza az üzletnek és a művészetnek, ami tökéletesen
működik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése