2012. március 15., csütörtök

Témaindoklás-bemelegítés

Csütörtök és ahogy ígértem itt az első rész a Nemzetközi divatházak kisvideói és az első magyar Fashion Video Festival című szakdolgozatomból. Ha tetszik és kíváncsiak vagytok a folytatásra, akkor várlak titeket jövő csütörtökön is. Addig pedig nem eresztem így el a tollam és jövőhétig a szokásos inspirációs képekkel, klassz témákkal és művészekkel várlak titeket a hét többi napján. De nem csak itt, hanem a KlassDSignon is, ahol most Kata északi designtúrájáról olvashattok! Enjoy:) 



Az általam választott téma indoklása

Szakdolgozatom témája a videót, mint munka- és kommunikációs eszközt, kreatív csatornát értelmezi a divatvilágban. Több szempontból is indokoltnak tekintem, hogy erre a tárgykörre esett a választásom. Elsősorban, mint a vizuális kifejezés eszközével gondolkodó és dolgozó személy érzem magamhoz közel a témát, másrészt foglalkoztat az az új média, amely rövid idő alatt drasztikusan változtatott az ingereken, amik az embert érik, magába sűrítve más műfajok sajátosságait. Ez az élmény újraértelmezi és elgondolkodtatja az alkotót és a befogadót is, hosszú távon talán megváltoztatja a művészet élményét. Meg tudunk-e egyáltalán különböztetni művészt és befogadót vagy mindenki egyenlővé válhat az alkotás folyamatában a technika segítségével? Sokan egyértelműen az akadémikus képzés mellett érvelnek, mely szerint a tehetség mellett (időnként helyett) iskolai tanulmányokkal pótolhatók vagy egészíthetők ki a hiányosságok. Mások szerint ha a tehetséghez akarat, kitartás és szorgalom mellett szerencse is párosul, a képzetlen személy is válhat profi szakemberré. Hiszen az egyediség és eredetiség nem köthető korhoz vagy képzési szinthez. Ezzel együtt főként elgondolkodtató, hogy az a műfaj a legnyitottabb terep bárki számára, amely a legszélesebb spektrumon ötvöz és használ olyan érzékletes eszközöket, mint a hang és kép hatásai.
Szintén lényeges kérdés, hogy hogyan hat ez a divatra, mint iparágra és az ehhez kapcsolódó kereskedelemre. Művészeti köntösbe bújtatott reklámokról vagy a reklám stílusjegyeit hordozó művészeti alkotásokról van-e szó.
Ahhoz azonban nem fér kétség, hogy a videózás egyre inkább használt eszköz és jóformán mindenki számára elérhető. A legnagyobb divatházaktól a kezdő tervezőkig élnek a lehetőséggel, népszerűsítik termékeiket és önmagukat. Ezzel arányosan a videok száma csak növekszik és egyre kevésbé alkot konkrétan elhatárolható kategóriákat. A művészi alkotás összefolyik a reklám anyagokkal és egy új rendszert kreál. Az azonban vitatott, hogy milyen létjogultsága van ennek az új kategóriának és megállja-e a helyét, mint külön műfaj vagy csak egy alkategóriáról beszélhetünk a videózás területén.
Dolgozatomban a fent említett kérdésekre keresem a választ a nemzetközi és hazai tendenciák helyzetét figyelembe véve.
Az esszé tartalmának és gondolatiságának alakulásában ösztönző segítséget kaptam konzulensemtől, Rózsavölgyi Adéltól, valamint Zanin Éva, Herczeg Attila és Perlaki Márton felvetései és gondolatai útmutatóul szolgáltak számomra az írás során.


1.Bevezetés
Igen nehéz és felesleges kísérlet lenne konkrét dátumot megnevezni a divatvideó születésének, különösen, hogy a műfaj annyira friss és innovatív, hogy szakirodalmak még nem jegyzik.  Néhány gondolat viszont segítségül szolgál annak megértésében, hogy hogyan vált közkedveltté és a gyakorlatban alkalmazottá a fashion videózás.
Nyilván nem a 2009-es év az, melyben az első ilyen jellegű videókat közzé tették , de ebben az esztendőben helyettesítette először Gareth Pugh élő catwalk showját egy mozgóképes performance és 2009-ben kezdték az élő, online közvetítéseket a divathetekről.
Budapesti látogatása során Katheryn Ferguson filmművész is kiemelte, hogy az elmúlt három év az új stílus robbanásszerű elindulásának időszaka. Ennek egyik nyomós indoka az akkori világválság is, mely főként a luxusipart nem kímélte. A kisfilmek lehetőséget kínáltak a válság áthidalására nemcsak anyagi szempontból, de szellemi kihívásnak is tűntek egy kiszolgáltatott és érzékeny periódusban.
Eközben a fotózásokról és szakmai tevékenységekről készült werkfilmek gyorsan népszerűsödnek az internet segítségével. Olyannyira, hogy hangsúlyt fektetnek ezeknek a kivitelezésére, zenével és effektekkel színesített rövidfilmek engednek közelebb mindenkit a belső körökhöz. Az illúzió legalábbis az, hogy a szakmai elit bepillantást enged hétköznapi szituációkba, mellyel könnyebben szimpátiát nyernek a közönségtől.
Az internet adta lehetőségek, a blogok, online magazinok térhódítása olcsó, de gyors és közvetlen út a közönség eléréséhez. Így a fent említett kisvideókon, werkfilmeken kívül egy, az internetes reklámozásra specifikus marketing művészet jött létre a divatvilágban.
A fashion videók akár művészeti értékek, akár reklám termékek, a legnagyobb brandek azonnal éltek az új kifejezés formájával és mára szinte kötelező jelleggel tartozik a márkák minden kollekciójához egy videó.
A divatvideó nem feltételez szükségszerűen egy hozzá kapcsolódó brandet. Kétségkívül tartalmaznia kell valamely, a divathoz kapcsolódó komponenst, máskülönben nem beszélhetnénk divatvideóról. Madonna videoklipjei óta azonban tudjuk, hogy nem kell fashion videot csinálni ahhoz, hogy tervezőt, márkát népszerűsítsünk vagy stílust alkossunk. Ennek köszönhetően mára a zenei videók legalább annyira meghatározó tartalma a trend, mint a kiindulópont, a zene. Sőt, egyes esetekben egy-egy videoklip jobban koncentrál a stylingra, a vizualitásra. Gondolok itt a zenei és divatvilág aktuális dívájára, Lady Gagára, akinek legutóbbi előadására a new york-i divathéten, Thierry Mugler 2011 őszi/téli divatbemutatójának keretén belül került sor.
Igazán minőségi és úttörő munkának számít a divatvideózás területén a híres divatfotós Nick Knight és munkatársai által alapított Showstudio[1], egy olyan kreatív reklámügynökség, melynek bázisa az internet, témaköre pedig a divat és a szépség. A Showstudio internetes oldalán található kisfilmek változatos tartalmú és terjedelmű videók, melyek különböző kollaborációk eredményei. A munkák mindegyikére jellemző a profi technika, az igényes munka és a művészi érzékenység, olyannyira, hogy a legtöbb esetben a tartalom mögött teljesen eltűnik a reklámszerű kommunikáció.
Külön a fashion témakörhöz kapcsolódó, videókra szakosodott webside a World Fashion Channel[2]. A divatfotókkal, eseményekkel és egyéb információkkal kiegészülő internetes oldal konceptuálisan jól felépített és átlátható, ahol nyomon követhetjük az aktuális kisfilmeket és a brandekhez, szakemberekhez kapcsolódó legfontosabb eseményeket. Az oldal informatív jelleggel tájékoztat, magára kreatív feladatokat azonban nem vállal.
Ezeken kívül természetesen számtalan fóruma van a divatról szóló kisfilmeknek, főként nem szabad elfeledkezni a leglátogatottabb forrásokról: különböző blogokról és közösségi oldalakról.


[1] www.showstudio.com
[2] www.wfc.tv

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése