Az általam választott téma indoklása
Szakdolgozatom témája a videót, mint munka- és kommunikációs eszközt,
kreatív csatornát értelmezi a divatvilágban. Több szempontból is indokoltnak
tekintem, hogy erre a tárgykörre esett a választásom. Elsősorban, mint a
vizuális kifejezés eszközével gondolkodó és dolgozó személy érzem magamhoz
közel a témát, másrészt foglalkoztat az az új média, amely rövid idő alatt
drasztikusan változtatott az ingereken, amik az embert érik, magába sűrítve más
műfajok sajátosságait. Ez az élmény újraértelmezi és elgondolkodtatja az
alkotót és a befogadót is, hosszú távon talán megváltoztatja a művészet
élményét. Meg tudunk-e egyáltalán különböztetni művészt és befogadót vagy
mindenki egyenlővé válhat az alkotás folyamatában a technika segítségével?
Sokan egyértelműen az akadémikus képzés mellett érvelnek, mely szerint a
tehetség mellett (időnként helyett) iskolai tanulmányokkal pótolhatók vagy
egészíthetők ki a hiányosságok. Mások szerint ha a tehetséghez akarat, kitartás
és szorgalom mellett szerencse is párosul, a képzetlen személy is válhat profi
szakemberré. Hiszen az egyediség és eredetiség nem köthető korhoz vagy képzési
szinthez. Ezzel együtt főként elgondolkodtató, hogy az a műfaj a legnyitottabb
terep bárki számára, amely a legszélesebb spektrumon ötvöz és használ olyan
érzékletes eszközöket, mint a hang és kép hatásai.
Szintén
lényeges kérdés, hogy hogyan hat ez a divatra, mint iparágra és az ehhez
kapcsolódó kereskedelemre. Művészeti köntösbe bújtatott reklámokról vagy a
reklám stílusjegyeit hordozó művészeti alkotásokról van-e szó.
Ahhoz azonban
nem fér kétség, hogy a videózás egyre inkább használt eszköz és jóformán
mindenki számára elérhető. A legnagyobb divatházaktól a kezdő tervezőkig élnek
a lehetőséggel, népszerűsítik termékeiket és önmagukat. Ezzel arányosan a
videok száma csak növekszik és egyre kevésbé alkot konkrétan elhatárolható kategóriákat.
A művészi alkotás összefolyik a reklám anyagokkal és egy új rendszert kreál. Az
azonban vitatott, hogy milyen létjogultsága van ennek az új kategóriának és
megállja-e a helyét, mint külön műfaj vagy csak egy alkategóriáról beszélhetünk
a videózás területén.
Dolgozatomban
a fent említett kérdésekre keresem a választ a nemzetközi és hazai tendenciák
helyzetét figyelembe véve.
Az esszé tartalmának és gondolatiságának alakulásában
ösztönző segítséget kaptam konzulensemtől, Rózsavölgyi Adéltól, valamint Zanin
Éva, Herczeg Attila és Perlaki Márton felvetései és gondolatai útmutatóul
szolgáltak számomra az írás során.
1.Bevezetés
Igen nehéz és felesleges kísérlet lenne konkrét dátumot
megnevezni a divatvideó születésének, különösen, hogy a műfaj annyira friss és
innovatív, hogy szakirodalmak még nem jegyzik.
Néhány gondolat viszont segítségül szolgál annak megértésében, hogy
hogyan vált közkedveltté és a gyakorlatban alkalmazottá a fashion videózás.
Nyilván nem a
2009-es év az, melyben az első ilyen jellegű videókat közzé tették , de ebben
az esztendőben helyettesítette először Gareth Pugh élő catwalk showját egy
mozgóképes performance és 2009-ben kezdték az élő, online közvetítéseket a
divathetekről.
Budapesti
látogatása során Katheryn Ferguson filmművész is kiemelte, hogy az elmúlt három
év az új stílus robbanásszerű elindulásának időszaka. Ennek egyik nyomós indoka
az akkori világválság is, mely főként a luxusipart nem kímélte. A kisfilmek
lehetőséget kínáltak a válság áthidalására nemcsak anyagi szempontból, de
szellemi kihívásnak is tűntek egy kiszolgáltatott és érzékeny periódusban.
Eközben a fotózásokról
és szakmai tevékenységekről készült werkfilmek gyorsan népszerűsödnek az
internet segítségével. Olyannyira, hogy hangsúlyt fektetnek ezeknek a
kivitelezésére, zenével és effektekkel színesített rövidfilmek engednek
közelebb mindenkit a belső körökhöz. Az illúzió legalábbis az, hogy a szakmai
elit bepillantást enged hétköznapi szituációkba, mellyel könnyebben szimpátiát
nyernek a közönségtől.
Az internet
adta lehetőségek, a blogok, online magazinok térhódítása olcsó, de gyors és
közvetlen út a közönség eléréséhez. Így a fent említett kisvideókon,
werkfilmeken kívül egy, az internetes reklámozásra specifikus marketing
művészet jött létre a divatvilágban.
A fashion videók akár művészeti értékek, akár reklám
termékek, a legnagyobb brandek azonnal éltek az új kifejezés formájával és mára
szinte kötelező jelleggel tartozik a márkák minden kollekciójához egy videó.
A divatvideó nem feltételez szükségszerűen egy hozzá
kapcsolódó brandet. Kétségkívül tartalmaznia kell valamely, a divathoz
kapcsolódó komponenst, máskülönben nem beszélhetnénk divatvideóról. Madonna
videoklipjei óta azonban tudjuk, hogy nem kell fashion videot csinálni ahhoz,
hogy tervezőt, márkát népszerűsítsünk vagy stílust alkossunk. Ennek köszönhetően
mára a zenei videók legalább annyira meghatározó tartalma a trend, mint a
kiindulópont, a zene. Sőt, egyes esetekben egy-egy videoklip jobban koncentrál
a stylingra, a vizualitásra. Gondolok itt a zenei és divatvilág aktuális
dívájára, Lady Gagára, akinek legutóbbi előadására a new york-i divathéten,
Thierry Mugler 2011 őszi/téli divatbemutatójának keretén belül került sor.
Igazán
minőségi és úttörő munkának számít a divatvideózás területén a híres divatfotós
Nick Knight és munkatársai által alapított Showstudio[1],
egy olyan kreatív reklámügynökség, melynek bázisa az internet, témaköre pedig a
divat és a szépség. A Showstudio internetes oldalán található kisfilmek változatos
tartalmú és terjedelmű videók, melyek különböző kollaborációk eredményei. A
munkák mindegyikére jellemző a profi technika, az igényes munka és a művészi
érzékenység, olyannyira, hogy a legtöbb esetben a tartalom mögött teljesen
eltűnik a reklámszerű kommunikáció.
Külön a
fashion témakörhöz kapcsolódó, videókra szakosodott webside a World Fashion
Channel[2].
A divatfotókkal, eseményekkel és egyéb információkkal kiegészülő internetes
oldal konceptuálisan jól felépített és átlátható, ahol nyomon követhetjük az
aktuális kisfilmeket és a brandekhez, szakemberekhez kapcsolódó legfontosabb
eseményeket. Az oldal informatív jelleggel tájékoztat, magára kreatív
feladatokat azonban nem vállal.
Ezeken kívül
természetesen számtalan fóruma van a divatról szóló kisfilmeknek, főként nem
szabad elfeledkezni a leglátogatottabb forrásokról: különböző blogokról és
közösségi oldalakról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése