2.Divatházak
Hogy lássunk konkrét példákat is a működő, nagy brandek
új kommuniációjára, három nagy divatház kisivideoját válaszottam elemzésre. A
Chanel, Prada és a Dior olyan termékeket fémjeleznek, melyeknek első gondolatra
nem is lenne szüksége rendszeres reklámokra, hiszen úgyis mindenki ismeri és
becsüli a munkájukat. Ennek ellenére azt láthatjuk, hogy minél nagyobb egy
brand, annál több munkát és anyagiakat fektet a promotálásba.
A Chanel, Prada és a Dior komoly múlttal rendelkezik, a
legalsó lépcsőfokról nőtték ki magukat a ranglétra tetejére, miközben olyan
egyedi stílust alakítottak ki, melyet azonnal a márka nevéhez kapcsolunk.
Vitatható, hogy könnyebb-e felépíteni a semmiből egy divatbirodalmat abban az
időben, amikor a divatszakma még nem számított luxusiparnak, legalábbis nem a
mai vonatkozásban. Vagy egyszerűbb-e ma feltűnni egy olyan piacon, mely ugyan
tele van konkurenciával, melyek nem kímélik egymást, mégis rengeteg ember áll a
háttérben, hogy művészeti, statégiai és marketingfogásokkal segítsenek ebben.
Az általam
választott három divatház fejlődésére is röviden kitérnék, mert véleményem
szerint fontos azt látni, hogy a kezdő koncepciót megtartva hogyan idomult a
brand az éppen aktuális viszonylatokhoz és hogyan alkalmazták az elmúlt három
év új műfaját, a fashion videot.
2.1 Chanel
A Chanel divatház alapítójának, Coco
Chanel életét azt gondolom, nem kell bemutatnom, főként, hogy az elmúlt években
több könyv és film is boncolgatta a témát. Ami a dolgozatom szempontjából
igazán érdekes, az a stílus, és az egyéb Chanel házhoz kapcsolódó termékek és
védjegyek, amiknek köszönhetően ma már luxusnak számít. Illetve a kérdés, hogy
hogyan ültethető át mindez a mozgókép világába.
Coco Chanel
nevét elsősorban a női öltözék megreformálásával hozzuk kapcsolatba. Az 1900-as
évek elején a fűzökbe zárt nőknek nagy felszabadulást jelentett az Chanel által
megreformált öltözködés, mely a férfi öltözékek elemeit emelte a női divatba.
Nem csak fizikálisan jelentett nagy segítséget a női nem számára, de
valószínűleg pszichológiai jelentőséggel is bírt a tartalom, ami a nők
személyiségét és szabadságát hangsúlyozta.
Ezt követően
megjelent a Chanel No.5 parfüm, örök érvényűen az érett nő aromája, ami azóta
is a legkeresettebb illat. Majd következett a szintén Chanel nevéhez köthető
,,kis fekete ruha”, ami máig is minden női ruhatár alapkelléke. Ami pedig
igazán a márka védjegyeként ismeretes, az az 1950-es években készült
Chanel-kösztümként emlegetett tweed darab[1],
ami kényelmes, praktikus, elegáns és mára státusszimbólum is egyben.
Coco Chanel
láthatóan olyat alkotott a női öltözködésben, amit nehéz lenne elfelejteni.
Azonban ahhoz, hogy a mítosz a mai pompájában ragyog, kellett Karl Lagerfeld és
az őt körülvevő nagylétszámú csapat, akik mind kreativitásban, művészetileg és
marketinges szempontból is fenntartják az előkelő státuszt.
A kollekciók
minden szezonban szépen ötvözik a névadótól öröklött hagyományokat a modern nő
igényeivel. Ha a szezonális trendek nem is minden esetben hoznak valami
felejthetetlen újdonságot, a minőség az évek múlásával változatlan. Maga
Lagerfeld személye is elég impozáns ahhoz, hogy
megragadja a figyelmünket és meg is tesz mindent ezért. A Chanel házon
kívül rengeteg munkában benne van a keze, a kötelező partik állandó
résztvevője, a tervezés mellett fotózik, valamint megjelenése is összetéveszthetelen védjegyévé vált.
Tehetségét pedig senki nem kérdőjelezi meg, hiszen közel harminc éve a brand
művészeti vezetője.
Azon felül,
hogy a Chanel állandó megjelenési felületeket kap és vásárol, a márka hivatalos
honlapja[2]
is rengeteg információval szolgál a kötelező tájékoztatáson kívül.
A webside
megnyitásakor rögtön kamerán keresztül láthatjuk a párizsi Cambon 31. szám
alatt nyílt első üzletét, néhány képkocka segítségével betekintést is
nyerhetünk az enteriőrbe. A kategórikusan szétválasztott menük közül is akármelyikre
lépünk, képi vagy videós prezentációkkal találkozunk, megnézhetjük a márka
legutóbbi catwalk showját is. Legkellemesebb meglepetés akkor ér bennünket,
amikor a Chanel News opciót választva a Chanel saját blogján találjuk magunkat.
Azon belül is választhatunk témakörönként, vagy megnézhetjük az arhívumot. A
Chanel News nem csak híreket közöl, de szinte minden lépéséről kisvideóval
tájékoztat, sok esetben Karl Lagerfeld saját munkáin keresztül.
A Chanel
divatház azt gondolom rengeteg munkát fektetett abba, hogy jelenlegi pozícióját
felépítse és megtartsa. Ettől még ugyan marketingfogásokról van szó sok
tekintetben, de emellett állandóan tájékoztat és nyújt annyit a közönségnek,
hogy így marad annyira hiteles.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése