2012. március 22., csütörtök

A divatházak és ,a Chanel'

A héten szerencsére sokat kellett dolgoznom, így sajnos kicsit elmaradtam a színes, kedves, érdekes designos dolgok felkutatásával. De miután ma is csütörtök, íme a következő fejezet a ,Nemzetközi divatházak kisvideói és az első Fashion Video Festival' című dolgozatomból. Ezúttal a divatházakról!

2.Divatházak

Hogy lássunk konkrét példákat is a működő, nagy brandek új kommuniációjára, három nagy divatház kisivideoját válaszottam elemzésre. A Chanel, Prada és a Dior olyan termékeket fémjeleznek, melyeknek első gondolatra nem is lenne szüksége rendszeres reklámokra, hiszen úgyis mindenki ismeri és becsüli a munkájukat. Ennek ellenére azt láthatjuk, hogy minél nagyobb egy brand, annál több munkát és anyagiakat fektet a promotálásba.
A Chanel, Prada és a Dior komoly múlttal rendelkezik, a legalsó lépcsőfokról nőtték ki magukat a ranglétra tetejére, miközben olyan egyedi stílust alakítottak ki, melyet azonnal a márka nevéhez kapcsolunk. Vitatható, hogy könnyebb-e felépíteni a semmiből egy divatbirodalmat abban az időben, amikor a divatszakma még nem számított luxusiparnak, legalábbis nem a mai vonatkozásban. Vagy egyszerűbb-e ma feltűnni egy olyan piacon, mely ugyan tele van konkurenciával, melyek nem kímélik egymást, mégis rengeteg ember áll a háttérben, hogy művészeti, statégiai és marketingfogásokkal segítsenek ebben.
Az általam választott három divatház fejlődésére is röviden kitérnék, mert véleményem szerint fontos azt látni, hogy a kezdő koncepciót megtartva hogyan idomult a brand az éppen aktuális viszonylatokhoz és hogyan alkalmazták az elmúlt három év új műfaját, a fashion videot.

2.1 Chanel
            A Chanel divatház alapítójának, Coco Chanel életét azt gondolom, nem kell bemutatnom, főként, hogy az elmúlt években több könyv és film is boncolgatta a témát. Ami a dolgozatom szempontjából igazán érdekes, az a stílus, és az egyéb Chanel házhoz kapcsolódó termékek és védjegyek, amiknek köszönhetően ma már luxusnak számít. Illetve a kérdés, hogy hogyan ültethető át mindez a mozgókép világába.
Coco Chanel nevét elsősorban a női öltözék megreformálásával hozzuk kapcsolatba. Az 1900-as évek elején a fűzökbe zárt nőknek nagy felszabadulást jelentett az Chanel által megreformált öltözködés, mely a férfi öltözékek elemeit emelte a női divatba. Nem csak fizikálisan jelentett nagy segítséget a női nem számára, de valószínűleg pszichológiai jelentőséggel is bírt a tartalom, ami a nők személyiségét és szabadságát hangsúlyozta.
Ezt követően megjelent a Chanel No.5 parfüm, örök érvényűen az érett nő aromája, ami azóta is a legkeresettebb illat. Majd következett a szintén Chanel nevéhez köthető ,,kis fekete ruha”, ami máig is minden női ruhatár alapkelléke. Ami pedig igazán a márka védjegyeként ismeretes, az az 1950-es években készült Chanel-kösztümként emlegetett tweed darab[1], ami kényelmes, praktikus, elegáns és mára státusszimbólum is egyben.
Coco Chanel láthatóan olyat alkotott a női öltözködésben, amit nehéz lenne elfelejteni. Azonban ahhoz, hogy a mítosz a mai pompájában ragyog, kellett Karl Lagerfeld és az őt körülvevő nagylétszámú csapat, akik mind kreativitásban, művészetileg és marketinges szempontból is fenntartják az előkelő státuszt.
A kollekciók minden szezonban szépen ötvözik a névadótól öröklött hagyományokat a modern nő igényeivel. Ha a szezonális trendek nem is minden esetben hoznak valami felejthetetlen újdonságot, a minőség az évek múlásával változatlan. Maga Lagerfeld személye is elég impozáns ahhoz, hogy  megragadja a figyelmünket és meg is tesz mindent ezért. A Chanel házon kívül rengeteg munkában benne van a keze, a kötelező partik állandó résztvevője, a tervezés mellett fotózik, valamint megjelenése is  összetéveszthetelen védjegyévé vált. Tehetségét pedig senki nem kérdőjelezi meg, hiszen közel harminc éve a brand művészeti vezetője.
Azon felül, hogy a Chanel állandó megjelenési felületeket kap és vásárol, a márka hivatalos honlapja[2] is rengeteg információval szolgál a kötelező tájékoztatáson kívül.
A webside megnyitásakor rögtön kamerán keresztül láthatjuk a párizsi Cambon 31. szám alatt nyílt első üzletét, néhány képkocka segítségével betekintést is nyerhetünk az enteriőrbe. A kategórikusan szétválasztott menük közül is akármelyikre lépünk, képi vagy videós prezentációkkal találkozunk, megnézhetjük a márka legutóbbi catwalk showját is. Legkellemesebb meglepetés akkor ér bennünket, amikor a Chanel News opciót választva a Chanel saját blogján találjuk magunkat. Azon belül is választhatunk témakörönként, vagy megnézhetjük az arhívumot. A Chanel News nem csak híreket közöl, de szinte minden lépéséről kisvideóval tájékoztat, sok esetben Karl Lagerfeld saját munkáin keresztül.
A Chanel divatház azt gondolom rengeteg munkát fektetett abba, hogy jelenlegi pozícióját felépítse és megtartsa. Ettől még ugyan marketingfogásokról van szó sok tekintetben, de emellett állandóan tájékoztat és nyújt annyit a közönségnek, hogy így marad annyira hiteles.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése