2011. október 26., szerda

,,Megelevenedő divatanyag"

Már a napokban szót ejtettem a divatvideo fesztiválról és most is visszakanyarodnék, hiszen még van ez az a tarsolyomban. Az idei fesztivál november 18-25. között kerül megrendezésre. Mindössze 5 nap maradt a lelkes ambíciózusoknak, hogy POWER POWER POWER témában valami kiemelkedőt alkossanak.

Kedvcsinálónak egy interjú:  az első Fashion Video Festival győztese, Móró Máté osztotta meg tapasztalatait a tavalyi eseményről.


Hogyan definiálnád a fashion videot? Mi különbözteti meg számodra egy művész kisfilmtől?
Számomra a fashion video egy új irány divatanyagok megvalósítására, sokkal több kreatív lehetőséggel, mint az állóképes editorialokban. Annyiban mindenképp különbözik a short filmektől, hogy a fő hangsúly általában a ruha bemutatásán van, illetve a tartalom kapcsolódik az adott tervező ruháihoz. Bár szerintem a fashion video a ,,művész kisfilm” egyik kategóriája, alfaja.

Milyen koncepció alapján építetted fel a kisfilmed?
Az alapötletet Varga Noémi találta ki, aztán közösen felépítettük a videot.

Végleges koncepció a pályázatra benyújtott jelentkezés alapján:
Mint hogy a divatvideó egy relatív új műfaj, magunk részéről inkább egy megelevenedő divatanyagként tekintettük rá, semmint formai illetve technikai módszerre. Elsődleges célunk és koncepciónk ellentétpárok vizuális ábrázolása volt, egy férfi és nő történetébe ágyazva. Mivel azonban ezt a témát elég sokszor feldolgozták már, ezért úgy gondoltuk, hogy az attribútumokat felcseréljük, ezzel többek közt reflektálva arra, ahogy társadalmunkban is fokozatosan átalakulnak és közelítenek egymáshoz a hagyományos női és férfi szerepek. Így választásunk egy rövid hajú, maszkulinabb lányra és egy hosszú hajú femininebb fiúra esett. Ezt a stylingban is igyekeztünk visszaadni, a nőt független, domináns, már-már agresszív összhatást keltő ruhákba öltöztettük, míg a férfi sokkal egyszerűbb, szinte hétköznapi öltözetben van. Az utolsó szettnél ehhez a gondolatmenethez igazodva pedig a fiúra került a tradicionális fehér menyasszonyi maszk, míg a lányra a csadorok világát idéző fekete, ami szintén erős kontrasztban áll kihívó öltözékével. A történeti síkot illetve a helyszínt igyekeztünk minimálisra venni, a studio helyett ami túl steril lett volna végül a budaörsi Kopaszhegyre esett a választásunk. Ezzel hangsúlyozva a megjelenített ellentétet az urbánus ruhák és a természetközeli lokáció között, amely még élesebbé válik a kifeszített videószalagok mesterséges jellege miatt. Emellett a szalagok egyfajta átkötő funkciót is betöltenek(fogyatkozik számuk, illetve textúrájuk hasonlatos a fiú modell hajához). Az ellentétpárok mindenhol átszövik a kepi világot, a lányt füvesebb területeken vettük fel, a fiú sziklahelyszíneihez képest, ezzel némileg visszautalva a hagyományos szimbolikára. Találkozásuk olyan ponton történik, ahol mindkét elem jelen van. A vizualitás mellett másodrangú a történet, bár a koncepciót mindenképp férfi és nő kapcsolatába akartuk belehelyezni, ám igyekeztünk nem túl direct megoldásokat alkalmazni, így a videó záróképe is inkább elbizonytalanítja a nézőt abban, hogy valóban egymásra találtak-e. A témához hűen inkább a ruhákra helyeztük a hangsúlyt, amik így az ellentétek elsődleges médiumaivá váltak.


Milyen komponensekre volt szükség ahhoz, hogy a video a végleges formájában megszülessen?
Mindenképpen egy nagyon jó csapatra, az együttműködésünk nélkül nem készülhetett volna el a video.
Az alapötlet Varga Noémitől származik, ez alapján kezdtünk el dolgozni anyagon. Ő állította össze a stylingot is, Ráday Péter vágta a videot, Nagy Dorottya készítette a modellek sminkjét, a két modell Vajda Lidi és Parisz Arakhnei voltak. Szerintem ez nagy szerepet játszott a video sikerében.
A munka fontos részét képezte az előre tervezés. A forgatást nagyon sok ötletelés szervezés előzte meg.

Szerinted hol húzódik a határ a professzió és az amatőr munka között?
Ez nagyon nehezen meghatározható és egy kicsit szubjekív is. A profi produktum mindenképp jól szervezett, igényes kivitelezésű. Fontos, hogy minden részlet jól kidolgozott legyen.
Szerintem ha az ember leül és megnéz például egy fashion videot, sok dologból kiderül, hogy milyen minőségű a munka.

Mit gondolsz, tudtál a jövődre vonatkozóan profitálni abból, hogy megnyerted a Fashion Video Fesivalt?
Mindenképpen tudtam, hatalmas élményt jelentett a fesztivál. Rengeteg dolgot tanultam és tapasztaltam. Emellett a fődíj arra inspirált minket, hogy komolyabban elkezdjünk video anyagok megvalósításával foglalkozni. Remélem ez a jövőben is így lesz, és a feszivál díja jó ugródeszkaként szolgál.

Milyen tendenciát látsz a magyar versenyvideok alapján?
Nagyon sok jó anyagot láttam a screeningeken, sok pozitív benyomás ért ezen a területen. Úgy gondolom, az idei fesztiválon még több kiemelkedő munkát láthatunk majd. Szóval abszolút pozitív a véleményem ezzel kapcsolatban.

Hogyan értékeled azokat nemzetközi viszonylatban?
Az igazán jó alkotások megállják a helyüket a külföldi videók között is. Ami sajnos ezen a területen is érezhető, az a videóra szánt pénz hiánya. Kint sokkal több pénzből készülnek ilyen videók, és ez nem egy esetben erősen látszik is. Bár szerintem nem a pénz az elsődleges feltétele egy jó videó elkészítésének.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése